lördag 28 december 2013

Virkligheten.

Det hela började egentligen på handarbets-timmarna i högstadiet. Jag var inte värst ivrig på det där med handarbete. Inte egentligen ivrig alls. Mer typ så att jag gärna råkade bli sjuk just då "hankka"-lektionen började. Jag vet inte vad det var jag inte tyckte om, jag visste inte då och jag vet inte nu. Förutom just då under handarbets-lektionerna jobbade jag ju gärna med mina händer, jag var skicklig på att rita och pyssla. 
Hur som helst, vi skulle lära oss virka. Vi fick ett papper med instruktioner och bilder och läraren hjälpte om det behövdes. För mig behövdes det inte. Jag lärde mig snabbt och blev en virk-maskin. 
Ganska snabbt glömde jag bort hur roligt det var och så virkade jag inte på flera år. 
TILLS NU.
I höstas råkade jag snubbla över en handarbetsblogg med virktips, ideér och mönster. Jag hittade en virknål i någon vrå, kollade virkoteket för att fräscha upp minnet och så var virk-maskinen tillbaka.
Min favorit virk-blogg är kungenomajkis.blogspot.com

Nedan ser ni några av mina virk.
African Flower. Mönstret hittade jag i boken " Hemslöjd på nytt sätt". Jag tycker om mönstret men vet inte ännu vad det ska bli.
Mina invirkade, trasselfria hörlurar.
Vantar efter eget mönster.
Små ugglor. Mönstret från kungenomajkis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar