söndag 25 januari 2015

Feminism för män

Jag är så trött på att folk som försöker få feminismen att handla om män. Räcker det inte med att ALLT ANNAT gör det?

Jag tycker så här. Feminismen kämpar för kvinnors rättigheter. När vi lever i ett jämställt samhälle behövs i teorin inte feminismen längre. Feminismen rör män i den bemärkelsen att det självfallet borde ligga i allas intresse att ens medmänniskor ska må bra och att alla ska få höras i den samhälleliga diskussionen. Feminismen kämpar dessutom mot de stereotypa könsrollerna, det vinner alla på för i ett samhälle utan dessa stereotypier får en vara precis som en vill utan att vara tvungen att begränsa sig till denna aspekt av hur samhället vill att en ska vara.

MEN. Främst (eller nåjo, typ) kämpar jag som feminism för att en del av den makten män besitter ska tillfalla kvinnor och andra förtryckta grupper i samhället. På vita cis-mäns bekostnad.

Allt handlar om makt. Makt är kul. Att ha makt är jättekul. Att ge bort lite av sin makt låter ju dock inte som en jättekul idé. Det är det jag vill att män ska göra. Jag tror inte att majoriteten av män med makt tilltalas av tanken att dela med sig av den, även om vi andra ber snällt. Därför vill jag helt enkelt ta lite av den.
Jep. TA.

Även om jag kämpar med demoner som säger åt mig att jag inte förtjänar den, att jag inte är tillräckligt bra, tillräckligt intelligent, tillräckligt stark, att jag borde låta någon annan ta hand om det, ta hand om mig. Demoner som försöker göra mig liten.
Feminismen påminner mig om att jag KAN. Jag räknas. Jag är kapabel.
Så nej. Feminismen är inte någon glättig liten rörelse som påtar misogynister i sidan då och då och frågar snällt om lite veckopeng och kanske en liten notis här och var. Feminismen sätter inte lika mycket fokus på män som kvinnor. Feminismen vill ropa och gasta och tränga sig fram som en jäkla elefantflock. Och feminismen vill att vita cis-män ska backa och släppa fram oss och lyssna.

Jag önskar jag kunde säga att jag inte bryr mig om vad män tycker om mig då jag säger att jag är en feminist. Jag önskar att jag inte var så rädd för att skriva detta just nu. Att jag inte skulle ha suttit så länge nu och försökt trycka på publicera.

3 kommentarer: