fredag 23 januari 2015

Kattrally, nattrally & kulturell appropriering

Nu känner jag att den här festveckan har nått sitt slut. Dags att börja vardagen liksom. Jag är alldeles sliten, men ganska nöjd. Roligt har jag haft och det känns i både kroppen och i plånboken.

Känns hur som helst skönt att sitta hemma och lyssna på musik och paja katt. Kommande veckorna blir långa men förmodligen riktigt roliga och givande.

Hade inte så mycket att säga, men tänker just därför passa på att komma med en snabb kommentar om något som kallas kulturell appropriering. Min kommentar är "SKIPPA DET". Inte så svårtolkat alltså.

Kulturell appropriering
Cultural Appropriation (CA) är ett relativt nytt begrepp i Sverige som importerats från USA. Det finns flera olika definitioner som beskriver vad CA egentligen betyder och står för men jag väljer att beskriva det med mina egna ord:  CA syftar på när en person eller grupp “tar över” eller imiterar delar av en annan kultur. Det här kan ha en negativ effekt i situationer där en dominant kultur tar över och tillämpar en minoritets kultur och gör den till sin egen. Kulturell appropriering kan ske på många olika sätt. Problematiken ligger i att en kulturell företeelse kan försvinna och/eller förlora sin mening efter att den tagits upp av en dominant kultur
Definitionen ovan är från Amra.nu. Läs lite om CA och sluta spatsera omkring med era bindin. Ta och backa ett litet steg och bara försök lära er leva med tanken att vi vita kanske inte har all rätt i världen till precis allt vi pekar på för vårt eget nöjes skull.

Vardagsrasismen till exempel har också ett inlägg om ämnet. Det finns massor när en väl börjar söka faktiskt. Lönar sig läsa på lite men läsa texter av skribenter med tolkningsföreträde* och som är mycket klokare än jag.

*Tolkningsföreträde är används i disussions-/debatt- sammanhang. Det betyder att om vi nu till exempel talar om sexism så har jag som kvinna tolkningsföreträde framför männen i diskussionen, eftersom jag i detta sammanhang tillhör en förtryckt grupp. Männen bör inte definiera det förtryck jag utsätts för och inte heller berätta för mig vad jag känner att är okej eller inte okej. I diskussionen jag lite puffar på där ovan har jag inte tolkningsföreträde eftersom jag är vit. Det betyder att om någon som rasifieras uttrycker sig backar jag och lyssnar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar